Back

Prof. Hassan Omran Hassan Omran

Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University

C.V Details




Print copy Member login MIS Data

 

 

Current Address

:

Omar enn abd-ElAziz 10 Streete - Frial company - Assuit

Office Tel.

:

064619

Home Tel.

:

088-2094513

Mobile No.

:

01063383234

E-Mail

:

hassan.omran@edu.au.edu.eg
hassan.omran@edu.au.edu.eg

google scholar link

:

https://scholar.google.com.eg/citations?hl=ar&user=Kw9D2c0AAAAJ&view_op=list_works
Educational Qualifications:
  • Ph. D. In Curricula and methods of teaching ( Curricula and methods of teaching Arabic and Islamic Education ) , Eduction Faculty, Assuit |University, 1991


 

 
  • Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University, 2014
  • Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University, 2013
  • Associate Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, Assiut University, 2004
  • Lecturer, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, Assiut University, 1991
  • Assistant Lecturer, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, Assiut University, 1989
  • Demonstrator, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, Assiut University, 1984

Research fields:
مناهج وطرق تدريس اللغة العربية والتربية الاسلامية

Publications:

1 - أ.د/ محمود سيد ابو ناجي أ.د / حسن عمران حسن د/أسامة عربي عمار أ/ حسين عوض حسين التودري, التدريس الإلكتروني لمقرر علم النفس التجريبي عبر الإنترنت., مجلة مركز تطوير التعليم الجامعي, March, 2015
2 - أ.د.محمود سيد محمود أبو ناجي أ.د.حسن عمران حسن د.أسامه عربي عمار أ.حسين عوض حسين التودري, التدريس الإلكتروني لمقرر علم النفس التجريبي عبر الإنترنت, دراسات في التعليم العالي" مجلة علمية دورية محكمة ", مركز تطوير التعليم الجامغي, التاسع, 48 - 68, July, 2015
3 - منفرد, استخدام أنشطة القراءة الإلكترونية في تنمية الأداء التدريسي والاتجاه نحو التعلم الإلكتروني لدى معلمي اللغة العربية, مجلة كلية التربية – المجلد التاسع والعشرون – العدد الأول – يناير2013, مجلة كلية التربية, المجلد التاسع والعشرون – العدد الأول, January, 2013
4 - منفرد, برنامج مقترح قائم على تصميم العروض التوضيحية لتنمية بعض مهارات القراءة الحرة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي., كلية التربية المجلد السابع والعشرون العدد الثاني جزء أول يوليو2011, المجلد السابع والعشرون , 27, July, 2011
5 - منفرد, فاعلية برنامج مقترح في الثقافة الإسلامية لتنمية القيم الأخلاقية لدى طلاب الصف الأول الثانوي., مجلة كلية التربية – المجلد السابع والعشرون العدد الثاني جزء أول يوليو 2011, مجلة كلية التربية , المجلد السابع والعشرون العدد الثاني, June, 2011
6 - مشترك, برنامج تكاملي بين فروع الدراسات الأدبية في تنمية بعض مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب الصف الأول الثانوي وميلهم نحوها, مجلة كلية التربية- المجلد السابع والعشرون- العدد الثاني –جزء ثاني أكتوبر 2011, مجلة كلية التربية-, المجلد السابع والعشرون العدد الثاني جزء ثان, October, 2011
7 - منفرد, فاعلية استخدام التدريس التبادلي في تنمية المهارات اللغوية لدى طلاب الصف الأول الثانوي., مجلة كلية التربية – المجلد السادس والعشرون العدد الأول – جزء أول 2010, مجلة كلية التربية, العدد الاول, 2010
8 - منفرد, أثر برنامج قائم على معايير تعليم اللغة العربية في تنمية المهارات الحياتية اللازمة لطلاب المرحلة الثانوية., مجلة كلية التربية – المجلد السادس والعشرون العدد الأول 2010, مجلة كلية التربية, العدد الاول, 2010
9 - منفرد, فاعلية برنامج مقترح قائم على أنشطة القراءة الالكترونية في تنمية بعض مهارات التدريس واتجاه نحو التعلم الالكتروني لدى معلمي اللغة العربية., مجلة كلية التربية – المجلد السابع والعشرون العدد الثاني جزء ثان أكتوبر 2011, مجلة كلية التربية , المجلد السابع والعشرون العدد الثاني جزء ثان, October, 2010
10 - منفرد, أثر برنامج قائم على نظرية الذكاءات المتعددة في تنمية التفكير الناقد والتحصيل نحو دراسة اللغة العربية لدى طلاب المرحلة الإعدادية., مجلة كلية التربية المجلد الخامس والعشرون العدد الأول جزء أول أكتوبر 2009, October, 2009
11 - منفرد, فاعلية استخدام المدخل المنظومي في القواعد النحوية وأثره على تنمية التفكير الابتكاري وتصحيح بعض المفاهيم النحوية لدى طلاب شعبة اللغة العربية بكلية التربية., مجلة كلية التربية بالوادي الجديد 2009, مجلة كلية التربية, 2009
12 - منفرد, أثر استخدم طريقة التعلم التعاوني في تدريس القراءة على تحصيلها والميل للغة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية., مجلة كلية التربية المجلد الرابع والعشرون العدد الأول جزء أول يونيه 2008, June, 2008
13 - مشترك, فاعلية برنامج مقترح في اللغة العربية باستخدام طريقة العصف الذهني لتنمية التفكير الابتكاري لدى طلاب الصف الأول الثانوي., مجلة كلية التربية المجلد الرابع والعشرون العدد الأول جزء أول يونيه 2008, June, 2008
14 - منفرد, فعالية استخدام المدخل المنظومي في النصوص الأدبية وأثره على تنمية التفكير الابتكاري لدى طلاب المرحلة الثانوية., كلية التربية المجلد الثالث والعشرون العدد الأول – جزء ثان يناير 2007, January, 2007
15 - منفرد, أثر استخدام نموذج التعلم البنائي في تنمية مهارات اللغة الوظيفية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية., المؤتمر العلمي الأول المنعقد في كلية التربية بالوادي الجديد (التعليم والتنمية في المجتمعات الجديدة في الفترة 5-6/2006), المؤتمر العلمي الأول المنعقد في كلية التربية بالوادي الجديد , June, 2006
16 - أ.د/ محمد رياض أحمد عبد الحليم, الفروق بين طلاب ومعلمي اللغة العربية التربويين وغير التربويين في الأداء على المفاهيم النحوية والإعراب, مج, January, 2005
17 - منفرد, أثر الثنائية اللغوية في اكتساب تلاميذ المدرسة الابتدائية لمهارات اللغة العربية وتحصيلهم اللغوي., مجلة كلية التربية , مجلة كلية التربية, January, 2003
18 - حسن عمرانحسن عمران , دراسة العلاقة بين بعض المتغيرات المتصلة باتجاه معلمي اللغة العربية بالمرحلة الإعدادية نحو تنفيذ الأهداف السلوكية وبين مهاراتهم في صياغتها., مجلة كلية التربية / جامعة أسيوط العدد 14 يونيه 1998, مجلة كلية التربية , 14, June, 1998
19 - منفرد, تحديد مطالب إعداد معلم القراءة بالمرحلة الابتدائية من التعليم الأساسي من وجهة نظر الموجهين وأساتذة طرق التدريس., مجلة كلية تربية , مجلة كلية التربية, 14, June, 1998
20 - منفرد, فعالية استخدام الألعاب التعليمية على تحصيل تلاميذ الصف الرابع الابتدائي في تعليم القواعد النحوية., مجلة كلية التربية, مجلة كلية التربية, 15, January, 1998

Supervisions :

1- Lubna Abdel Hamid Kassem Apogder, The Effectiveness of a Suggested Program in Linguistic Activities in Developing some Linguistic Creativity Skills of Pre-School Children, M. Sc, 27 December 2005
Supervisors : Ahmed Sayed Mohamed Ibrahim, Hassan Omran Hassan
2- Abdel Rahman Ali Houssain Mouhamed, The Effectiveness of using the Cooperative Learning Method of teaching the grammar rules on achievement and the interest towards studying it to the first Year secondary students, M. Sc, 13 March 2002
Supervisors : Ahmad Mouhamed Ali Rashwan, Abdel Wahab Hashim Said, Hassan Amran Hassan
3- Amr Kmal Ahmad Mouhamed , The effectiveness of using the reciprocal teaching strategy in developing first year prep pupils some language skills, M. Sc, 10 March 2009
Supervisors : Ahmad Mouhamed Ali Rshwan, Hassan Omran Hassan Omran, Hnaa Abou Daif Marz Khalifa
4- Abdel Ghany Ali Wis Ahmad Ghaleb El-Maklby, The effectiveness of a training program for the teachers of the holy Qura’an and its sciences in the secondary level in republic of Yemen in the light of their needs and the requirements of the contemporary mental and jurisprudential proposition, Ph. D., 8 March 2011
Supervisors : Ahmad Said mouhamed Ibrahim, Ahmad Mouhamed Ali Rashwan, Hassan Omran Hassan
5- Ali Abdel Mohsen Abdel Twab Abdel Mohsen El-Hdaby, The effect of a program based on standards of teaching arabic as a foreign in development life skills necessary for speakers of languages, M. Sc, 22 April 2008
Supervisors : Ahmad Said Mouhamed Ibrahim, Ahmad Mouhamed Ali Rashwan, Hassan Omran Hassan Omran
6- Amal Ismail Hassan, The effectiveness a suggested program in the arabic language for developing creative thinking for the first year preparatory stage female students, M. Sc, 30 April 2008
Supervisors : Hassan Omran Hassan Omran, Abdel Wahab Hashem Said
7- Ghada Kamal Mahrous Hassan, THE EFFECTIVENESS OF A PROPOSED MOTOR GAMES PROGRAM AND ITS EFFECT ON DEVELOPING KINDERGARTEN CHILDREN,S READINESS FOR LEARNING LANGUAGE SKILLS, M. Sc, 6 June 2009
Supervisors : Hassan Omran Hassan, Tarek Salam Said, Ngwan Abas Hmam
8- abd bdel Razek Mukhtar Mahmoud Abdel-Kader, The effectiveness of the proposed program is based on a conceptual organization in the treatment of some Islamic religious concepts necessary for middle school students, Ph. D., 1 February 2002
Supervisors : Dr. / Ahmed Sayed Mohamed Ibrahim D. Ahmad Mohamed Ali Rashwan Imran Hassan Hassan Dr. Mohamed Jaber Al Qasim
9- Hassan Ahmed Bkhawajy, A proposed program for the development of the tendency to read the second free episode of basic education, M. Sc, 8 April 1999
Supervisors : A -d-Ahmed Sayed Mohammed Ibrahim 2. d- hana Abu DIEF Marz 3. D. Hassan Omran Hassan
10- Mohammed JAPER QASIM, Foundations choose hadiths secondary stage, M. Sc, 23 October 1994
11- Amani Hamed Mirghani, Impact of the use of language games in the teaching of grammatical rules on the development of skills among some talk first grade secondary pupils, M. Sc, 21 September 2003
Supervisors : Prof. Ahmed Sayed Mohammed Ibrahim 2. Prof. Ahmad Mohamed Ali Rashwan 3-D. Hassan Hassan Omran 4. d. Abdul Wahab Syed Hashim
12- Manal Mahmoud Abdel-Hamid, "The effectiveness of the use of a storyboard to instill in children pre-school some moral and social concepts, M. Sc, 31 October 2004
Supervisors : Prof. Dr. Salah al-Din Hussein Sharif 2. a-d Shahinaz Mohamed Mohamed 3. Prof. Hassan Hassan Omran
13- Bahia Ahmed Attia Abdullah, Effective strategy backed by some modeling hypermedia for the development of some grammatical concepts at the sixth grade of primary pupils, M. Sc, 28 April 2015
Supervisors : A- d- Hassan Omran Hassan 2. d- Hashim Syed Abdul Wahab
14- Mohamed Mohamed Mahmoud Moussa, Treatment program proposed in the written expression of the students career second episode of basic education, Ph. D., 6 November 1995
Supervisors : Prof. Mohammad Reza Baghdadi 2. Prof. Hassan Sayed Hassan Shehata 3. Prof. Ahmed Sayed Mohammed Ibrahim 4. Prof. Hassan Hassan Omran
15- Ali Mohsen Abdel Tawab, The effectiveness of a program based on the Arabic language as a foreign language teaching standards in the development of life skills. ", Ph. D., 29 June 2008
16- Abdul Aziz Abdullah Al Arab, Ph. D., 26 May 2014
Supervisors : A. d . Ahmed Sayed Mohammed Ibrahim A d Ahmad Mohamed Ali Rashwan P. A. d . Imran Hassan Hassan
17- Essam Qassem Suleiman , The effectiveness of a proposed program is based on the phonological awareness skills in the development of some reading skills among junior high school students. , M. Sc, 16 April 2013
Supervisors : A.d.hassan Imran Hassan 2. d. Hana Abu Dief Merz
18- Mohammed Hamdi Mohammed, Effectiveness is based on the use of the story in the Hadith program for the development of some of the listening and speaking skills of the primary school pupils, M. Sc, 23 December 2013
19- Reem Sayed Abu Zeid, Workout imagine teaching a proposal to teach Arabic language decision of the first grade secondary in light of cultural self-development dimensions of citizenship ", M. Sc, 16 June 2013
20- Doaa Mohamed Ahmed Mohamed, The effect of using strategic Six Thinking Hats in the development of some of the oral expression of creative skills among primary school students, M. Sc, 16 January 2014
21- Nadia Abdel Jawad Mohammed Hassan, "The impact of the use of generative learning strategy in teaching psychology to develop some skills inferential thinking among secondary school students.", M. Sc, 12 May 2013
22- Abdullah Mohammed Daoud Mohammed, "Based on the effectiveness of the learning cycle in the teaching of the Arabic language for the development of some of the linguistic performance skills among secondary school students in the program.", M. Sc, 18 January 2015
23- Hussien Awad Hussien Mohammed, Tf Effect of Teaching an Experimental Psychology Course Electronically Via Internet on Psychology Students Achievement , Motivation , and Attitude Towards E-LEARNING AT THE Faculty of Education, M. Sc, 25 April 2015
Supervisors : Prof.Mahmoud Sayed Mahmoud Abu-Nagy Prof.Hassan Omran Hassen Dr.Osama Araby Ammar
24- Eman Ahmad Mahmoud , Enrichment program based on the integrative education model for developing pre academic skills of gifted children at risk of learning disabilities , M. Sc, 11 February 2016
Supervisors : Prof. Hassan Omran Hassan Dr. Doaa Mohamed Mostafa
Number of courses0 course