Back

Prof. Ahmed Mohamed Ali Rashwan

Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University

C.V Details




Print copy Member login MIS Data

 

 

Current Address

:

27 First Street in Assiut City.

Office Tel.

:

064601

Home Tel.

:

0882338031

Mobile No.

:

0106083079

E-Mail

:

ahmed.rashwan@edu.au.edu.eg
ahmedrashwan586@gmail.com

google scholar link

:

https://scholar.google.com.eg/citations?hl=ar&user=dT475K8AAAAJ&view_op=list_works
Educational Qualifications:
  • Ph. D., 2013


 

 
  • Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University, 2013
  • Associate Professor, Faculty of Education, Assiut University, 1995
  • Lecturer, Faculty of Education, Assiut University, 1987
  • Assistant Lecturer, Faculty of Education, Assiut University, 1983
  • Demonstrator, Faculty of Education, Assiut University, 1978

Research fields:
Social Phobia disorder , مناهج وطرق تدريس اللغة العربية

Publications:

1 - د/ احمد محمد علي رشوان, أثر وحدة قائمة على مدخل التواصل اللغوي في تنمية مهارات الاستماع الناقد لدى طلاب المرحلة الثانوية المعاقين بصرياً, المجلة العلمية كلية التربية - جامعة اسيوط, المجلة العلمية كلية التربية - جامعة اسيوط, الأول - المجلد الثلاثوون, April, 2014
2 - د. أحمد سيد إبراهيم د. عبدالرازق مختار محمود د. أحمد محمد علي رشوان د. عبدالرحيم فتحي محمد,  تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى التلاميذ الموهوبين لغويا بالمرحلة الإعدادية باستخدام برنامج قائم على تآلف الأشتات, مجلة كلية التربية جامعة أسيوط., المجلد 30، العدد الثالث، يوليو، 2014., July, 2014
3 - د/ عقيلي محمد محمد احمد مدرس بمناهج وطرق التدريس بكلية التربية - الوادي الجديد د/ احمد محمد علي رشوان , أثر استخدام وحدة مقترحة في اللغة العربية قائمة على بعض الأنشطة الإثرائية في تنمية القيم الخلقية لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي, منشور في المجلة العلمية بكلية التربية بالوادي الجديد - جامعة أسيوط, بكلية التربية بالوادي الجديد - جامعة أسيوط, العاشر - الجزء الأول, April, 2013
4 - د/ احمد محمد علي رشوان, فاعلية برنامج قائم على مدخل العمليات في تنمية مهارات الكتابة الوظيفية لدى شعبة اللغة العربية في كلية التربية , مقبول للنشر بعد تحكيمه في المجلة العلمية بكلية التربية بالوادي الجديد - جامعة اسيوط, بكلية التربية بالوادي الجديد - جامعة اسيوط, الحادي عشر - الجزء الأول, April, 2013
5 - د/ علي عبد المحسن عبد التواب الحديبي د/ احمد محمد علي رشوان, فاعلية برنامج تدريبي في تنمية مهارات صياغة الأسئلة وتوجيهها لدى معلمي اللغة العربية لذوي الإعاقة البصرية دراسة تجريبية , مجلة كلية التربية - جامعة اسيوط, مجلة كلية التربية - جامعة اسيوط, الخامس والعشرون - العدد الأول - الجزء الثاني, January, 2009
6 - د/ عادل رسمي حماد د/ احمد محمد علي رشوان, فاعلية برنامج مقترح على التعلم النشط في تنمية بعض المهارات الحياتية لدى الدراسات بمدارس الفصل الواحد, المؤتمر العلمي الرابع التعليم وقضايا وتحديات المستقبل - كلية التربية جامعة سوهاج, كلية التربية جامعة سوهاج, 225, April, 2009
7 - د/ احمد محمد علي رشوان, فاعلية استخدام المدخل الوظيفي في تنمية مهارات التحدث الوظيفية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين باللغة الأسبانية, مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس - الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس, مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس, 141, December, 2008
8 - فردي, فاعلية استصدام التقويم البنا"ي اي تدريس مقرر طرق تدريس العمومالشرعية اي تنمية التحصي المعراي ومهارات ما اب التدريس لدى الطلاو المعممين بكمية الشريعة, مجمة حولية كميات البنات لمداو والعموم والتربية م , May, 2006
9 - فردى, أثر تكامل منهج اللغة العربية اي الأداء اللغوى لتلاميذ الصف الثالث الابتدا"ي د ا رسة تجريبية(, مجمة الجمعية المصرية لمق ا رءة والمعراة م العدد الثامن والثلاثون م أكتوبر, October, 2004
10 - فردي, فعالية استصدام الأسموو العممي اي تدريس العبادات اي التربية الإسلامية عمي تحصي تلاميذ الصف الثالث الابتدا"ي, مجلمة د ا رسات اي المناهج وطرق التدريس م الجمعية المصرية لممناهج وطرق التدريس م , January, 1996

Supervisions :

1- Okaily Mouhamed Mouhamed Ahmad Mousa, M. Sc, 22 February 2001
Supervisors : Ahmad Mouhamed Ali Rashwan. Abdel Wahab Hashim Said, Mouhamed Gaber Kassim
2- Abdel Rahman Ali Houssain Mouhamed, The Effectiveness of using the Cooperative Learning Method of teaching the grammar rules on achievement and the interest towards studying it to the first Year secondary students, M. Sc, 13 March 2002
Supervisors : Ahmad Mouhamed Ali Rashwan, Abdel Wahab Hashim Said, Hassan Amran Hassan
3- Amr Kmal Ahmad Mouhamed , The effectiveness of using the reciprocal teaching strategy in developing first year prep pupils some language skills, M. Sc, 10 March 2009
Supervisors : Ahmad Mouhamed Ali Rshwan, Hassan Omran Hassan Omran, Hnaa Abou Daif Marz Khalifa
4- Abdel Ghany Ali Wis Ahmad Ghaleb El-Maklby, The effectiveness of a training program for the teachers of the holy Qura’an and its sciences in the secondary level in republic of Yemen in the light of their needs and the requirements of the contemporary mental and jurisprudential proposition, Ph. D., 8 March 2011
Supervisors : Ahmad Said mouhamed Ibrahim, Ahmad Mouhamed Ali Rashwan, Hassan Omran Hassan
5- Ali Abdel Mohsen Abdel Twab Abdel Mohsen El-Hdaby, The effect of a program based on standards of teaching arabic as a foreign in development life skills necessary for speakers of languages, M. Sc, 22 April 2008
Supervisors : Ahmad Said Mouhamed Ibrahim, Ahmad Mouhamed Ali Rashwan, Hassan Omran Hassan Omran
6- Hassan Omran Hassan, MEASURING THE FACULIY OF EDUCATION , ARABIC SECTION STUDENTS , CAPABILITY IN UNDERSTANDING AND USING THE NECESSARY CONJUNCTIONS , M. Sc, 25 April 1989
Supervisors : Hassan Said Shehata, Ahmad Mouhamed Ali Rashwan
7- Hind Makram Abdel Hares Abdel Malek, A Program in the Arabic Language Based on Peer Tutoring for Developing Some Writing Skills For Primary-Stage Pupils with Writing Difficulties, M. Sc, 30 June 2014
Supervisors : Ahmad Mohamed Ali Rashwan, Abdel Wahab Hashim Said
8- abd bdel Razek Mukhtar Mahmoud Abdel-Kader, Religious concepts necessary for the children of pre-school in the light of the religious of their questions and availability among female students parameters Division kindergarten, M. Sc, 1 February 1999
Supervisors : D. Ahmad Mohamed Ali Rashwan D. Mohammed Jaber Al-Qasim
9- abd bdel Razek Mukhtar Mahmoud Abdel-Kader, The effectiveness of the proposed program is based on a conceptual organization in the treatment of some Islamic religious concepts necessary for middle school students, Ph. D., 1 February 2002
Supervisors : Dr. / Ahmed Sayed Mohamed Ibrahim D. Ahmad Mohamed Ali Rashwan Imran Hassan Hassan Dr. Mohamed Jaber Al Qasim
10- Oukaily Mohamed Mohamed Ahmed Mousa, D. Sc., 7 December 2001
11- Amani Hamed Mirghani, Impact of the use of language games in the teaching of grammatical rules on the development of skills among some talk first grade secondary pupils, M. Sc, 21 September 2003
Supervisors : Prof. Ahmed Sayed Mohammed Ibrahim 2. Prof. Ahmad Mohamed Ali Rashwan 3-D. Hassan Hassan Omran 4. d. Abdul Wahab Syed Hashim
12- Ali Mohsen Abdel Tawab, The effectiveness of a program based on the Arabic language as a foreign language teaching standards in the development of life skills. ", Ph. D., 29 June 2008
13- Abdul Aziz Abdullah Al Arab, Ph. D., 26 May 2014
Supervisors : A. d . Ahmed Sayed Mohammed Ibrahim A d Ahmad Mohamed Ali Rashwan P. A. d . Imran Hassan Hassan
14- Abdullah Mohammed Daoud Mohammed, "Based on the effectiveness of the learning cycle in the teaching of the Arabic language for the development of some of the linguistic performance skills among secondary school students in the program.", M. Sc, 18 January 2015
Number of courses0 course