Back

Prof. Emaad Ahmed Hasan Ali Essa

Vice Dean for Community Services and Environmental Development، Faculty of Education، Assiut University
Manager of specialized center for communicating with special needs، Assiut University
Professor, , Faculty of Education, Assiut University

C.V Details




Print copy Member login MIS Data

 

 

Current Address

:

Assiut University - Faculty of Education

Office Tel.

:

3550

Home Tel.

:

088/2305495

Mobile No.

:

01007866460

E-Mail

:

emad.eisa@edu.au.edu.eg
Emad3765@Yahoo.com

google scholar link

:

https://scholar.google.com.eg/citations?hl=ar&user=wsoqVc0AAAAJ&view_op=list_works
Educational Qualifications:
  • Ph. D. In Psychology ( Educational Psychology ) , faculty of education, assiut university, 2008
  • In Professor, Department of Psychology ( Educational Psychology (measured myself) ) , faculty of education, assiut university, 2008
  • In Assistant Professor, Department of Psychology ( Educational Psychology ) , faculty of education, assiut university, 2001
  • M. Sc. In Psychology ( Educational Psychology ) , faculty of education, assiut university, 1993
  • B. Sc. In Science and Education ( Mathematics ) , faculty of education, assiut university, 1987


 

 
  • Professor, Faculty of Education, Assiut University, 2008
  • Associate Professor, Faculty of Education, Assiut University, 2003
  • Lecturer, Faculty of Education, Assiut University, 1996
  • Assistant Lecturer, Faculty of Education, Assiut University, 1993
  • Demonstrator, Faculty of Education, Assiut University, 1988
 

Current Position :

  • Vice Dean for Community Services and Environmental Development, Faculty of Education, Assiut University, since November 2016
  • ...Manager of specialized center for communicating with special needs, Assiut University, since September 2016
  • Past Positions :

  • Vice Dean for Community Services and Environmental Development, Faculty of Education, Assiut University, sinceOctober 2010
  • Director of psychological and educational guidance center , sinceJanuary 2015
  • Head, Department of Psychology , Faculty of Education, Assiut University, sinceDecember 2015
  • Research fields:
    علم نفس تربوي , قياس نفسي وإحصاء تربوي

    Publications:

    1 - الأستاذ الدكتور علي أحمد سيد أستاذ علم النفس التربوى كلية التربية - جامعة أسيوط الأستاذ الدكتور عماد أحمد حسن علي أستاذ علم النفس التربوي ورئيس قسم علم النفس التربوي كلية التربية - جامعة أسيوط , واقع استخدام أساليب المقارنات المتعددة البعدية في بعض الرسائل العلمية بالأقسام التربوية بكلية التربية بجامعة أسيوط, مجلة كلية التربية جامعة اسيوط, كلية التربية جامعة اسيوط, مجلد 31 عدد 3 ابريل 2015, 148-169, May, 2015
    2 - فردي, الأخطاء الشائعة في حساب ثبات وصدق الأدوات باستخدام بعض الأساليب الإحصائية, مجلة كلية التربية جامعة اسيوط, كلية التربية جامعة اسيوط, June, 2013
    3 - علي صلاح عبد المحسن حسن أ.د / عماد أحمد حسن علي أ.د / محمد رياض أحمد عبد الحليم , الممارسات الاحصائية الخاطئة في حساب صدق وثبات الأدوات بالرسائل العلمية, المجلة العلمية بكلية التربية, علي صلاح عبد المحسن حسن أ.د / عماد أحمد حسن علي أ.د / محمد رياض أحمد عبد الحليم, vol. 29, No. 3, 325-348, July, 2013
    Full text
    4 - فردي, العلاقة بين القلق من تعلم اللغة الانجليزية والذكاء الوجداني وتأثيرهما على التحصيل الاكاديمي للطلاب المصريين الغير متخصصين في اللغةة الانجليزية ., كلية التربية بالمنيا, كلية التربية بالمنيا, April, 2012
    5 - فردي, المكونات العاملية لاستراتيجيات التعلم للذكاءات المتعددة وعلاقتها بالتحصيل الأكاديمى لدى طلاب الدبلوم العامة بكلية التربية بأسيوط, مجلة كلية التربية باسيوط, مجلة كلية التربية باسيوط, الاول, January, 2011
    6 - عماد احمد حسن- أستاذ علم النفس التربوي, العلاقة بين القلق من تعلم اللغة الانجليزية والذكاء الوجداني وتاثيرهما علي التحصيل الاكاديمي للطلاب المصريين الغير متخصصين في اللغة الانجليزية, مجلة البحث في التربية وعلم النفس-كلية التربية بالمنيا- المجلد الرابع والعشرون- العدد الثاني- الجزء الأول – اكتوبر 2011, 2011
    7 - الأستاذ الدكتور | عماد احمد حسن- أستاذ علم النفس التربوي, العلاقة بين القلق من تعلم اللغة الانجليزية والذكاء الوجداني وتاثيرهما علي التحصيل الاكاديمي للطلاب المصريين الغير متخصصين في اللغة الانجليزية, مجلة البحث في التربية وعلم النفس, المجلد الرابع والعشرون- العدد الثاني, October, 2011
    8 - singls, Self – regulated Learning Strategies as Predicting Variables for Academic Achievement and Teaching Performance of Faculty of Education English Majors, مجلة كلية التربية باسيوط, مجلة كلية التربية باسيوط, الاول, January, 2010
    9 - الدكتور | عماد احمد حسن- أستاذ علم النفس التربوي , استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا كمتغيرات تنبؤية للتحصيل الاكاديمي والاداء التدريسي لدي طلاب كلية التربية شعبة اللغة الانجليزية, مجلة كلية التربية بأسيوط- المجلد السادس والعشرون- العدد الأول- جزء أول, يناير 2010 , المجلد السادس والعشرون- العدد الأول, January, 2010
    10 - فردي, اكتشاف الموهوبين بناءً على أنشطة الذكاءات المتعددة وفعاليتها لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بسلطنة عماد (بحث منفرد)., مجلة كلية التربية بأسيوط , مجلة كلية التربية بأسيوط , الاول, January, 2007
    11 - فردي, مدى فعالية برنامج تدريبي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب الجامعة ، وأثره في مهارات الاستذكار والتحصيل الأكاديمي (بحث منفرد), مجلة كلية التربية بأسيوط , مجلة كلية التربية بأسيوط , الاول, January, 2006
    12 - فردي, مدى فعالية أنشطة الذكاءات المتعددة فى اكتشاف التلاميذ الموهوبين بالحلقة الأولى من التعليم الأساسى فى كل من مصر وسلطنة عمان (بحث مشترك), مجلة كلية التربية بالمنوفية – جامعة المنوفية , مجلة كلية التربية بالمنوفية – جامعة المنوفية , الثاني, May, 2006
    13 - فردي, فعالية برنامج تدريبي مبنى على ما وراء المعرفة واستراتيجيات التذكر ؛ في التحصيل الأكاديمي ومفهوم الذات لدى طلاب كلية التربية العاديين وذوى التحصيل المنخفض (بحث منفرد)., مجلة كلية التربية بالمنيا – جامعة المنيا, مجلة كلية التربية بالمنيا – جامعة المنيا, الثاني, October, 2005
    14 - فردى, استخدام بعض أساليب التفاوت في تحديد صعوبات التعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (بحث منفرد)., مجلة كلية التربية بأسيوط , كلية التربية بأسيوط , الاول, January, 2004
    15 - فردى, ما وراء المعرفة واستراتيجيات التذكر والدافعية للتعلم ؛ كمتغيرات تنبؤية للتحصيل الأكاديمي لدى طلاب التعليم الثانوي العام (بحث مشترك)., مجلة كلية التربية , كلية التربية , الثاني, July, 2004
    16 - فردي, فعالية برنامج تدريبي مقترح قائم على استراتيجيات التعلم ذاتي التنظيم في التحصيل الأكاديمي والأداء التدريسي والاتجاه نحو الاستراتيجيات المستخدمة لدى طلاب كلية التربية شعبة الرياضيات (بحث مشترك), مجلة البحوث النفسية والتربوية – كلية التربية – جامعة المنوفية, مجلة البحوث النفسية والتربوية – كلية التربية – جامعة المنوفية, الثاني, May, 2004
    17 - فردى, التنبؤ بالأداء الأكاديمى فى ضوء بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً لدى طلاب المرحلة الثانوية., مجلة كلية التربية بأسيوط, كلية التربية بأسيوط, الاول, January, 2003
    18 - فردى, أثـر المثيـرات اللفظيـة وغيـر اللفظيـة فـي الاستدعاء الفوري والمـرجأ لدى التلاميـذ العاديين وذوي صعوبات التعلم بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي (بحث مشترك)., مجلة الدراسات التربوية والاجتماعية, مجلة الدراسات التربوية والاجتماعية بحلوان, الثالث, July, 2003
    19 - فردى, الكفاءة الشخصية وعلاقتها بالذكاء الشخص, بحث مرجعي, كلية التربية, الاول, 8, 2001
    20 - فردى, فعالية برنامج تدريبى مبنى على المعالجة المعرفية المتتابعة والمعالجة المعرفية والمتزامنة فى علاج بعض العمليات الحسابية لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائى الأزهرى ذوى صعوبات التعلم., مجلة كلية التربية بأسيوط , كلية التربية بأسيوط , السادس, June, 2000
    21 - فردي, التنبؤ بالنمو المعرفى فى ضوء التفاعل الاجتماعى لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية., مجلة كلية التربية , مجلة كلية التربية , March, 1999
    22 - عماد أحمد حسن ومحمد رياض أحمد, التنبؤ بالنمو المعرفي في ضوء التفاعل الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية , . مجلة التربية ، كلية التربية ، جامعة الأزهر , العدد 79 ., 1999
    23 - فردي , الأبستموتوجيا المعرفية البنائية "الاكتساب والمراجعة" والتغذية الراجعة وعلاقتهما بإتقان النظام الأساسى لتشغيل الكمبيوتر " دوس Dos., مجلة كلية التربية بأسيوط , كلية التربية , الرابع , January, 1998
    24 - فردي , الذكاء وعلاقته بزمن الرجع البسيط – الصوتى والضوئى – والاختيارى والتمييزى وعتبة السمع الدنيا, مجلة كلية التربية بأسيوط , مجلة كلية التربية بأسيوط , June, 1998
    25 - Singles, Addiction and life Satisfaction , كلية الطب – جامعة أسيوط , November, 1997
    26 - فردي, توقع التحصيل والضغوط الدراسية وعلاقتهما بالتحصيل الفعلى لدى طلاب المرحلة الثانوية العامة, مجلة كلية التربية ببنها , كلية التربية ببنها , April, 1997

    Supervisions :

    1- Ahmad Hassn Khaled Frhan, The Effectiveness of a Rational Emotional Behavioral Therapeutic Program in Reducing Depression Symptoms for Secondary Students in Tiez city, Ph. D., 24 July 2011
    Supervisors : Hamdy Shaker Mahmmoud, Emad Ahmad Hassn Ali, Nour El-Hoda Omar Mouhammed
    2- anaam sayed khedr, Diagnosis of some mental disorders experienced by students in middle school in the State of Kuwait and the resulting from the Iraqi invasion, M. Sc, 25 February 2001
    3- ali salah abd elmohsen, Assessing the statistical methods used in the calculation of the efficiency of tools and processing in some hypotheses Theses educational departments at the Faculty of Education at the University of Assiut, M. Sc, 23 September 2009
    Supervisors : dr emad ahmed hasan dr mohamed riyad ahmed
    4- mansor abdalla mohsen, The effect of the interaction between the learning style and the type and level of information in remembrance of students at the College of Education in Yemen - a study in the light of the cognitive model informational, Ph. D., 30 November 2003
    Supervisors : dr salah eldin elshiref dr emad ahmed hasan dr ali ahmed sayed
    5- said ali mohamed, The use of multiple intelligences activities in the discovery of gifted children in basic education in Yemen, Ph. D., 24 July 2008
    Supervisors : dr salah eldin elsherif dr emad ahmed hasan dr khedr mekhemar abozid
    6- nagwa ahmed abdalla, Verbal language and image to remember short-and long-term among ordinary students and those with learning difficulties, M. Sc, 24 December 2000
    Supervisors : dr emam mostafa sayed dr salah eldin elshiref dr emad ahmed hasan
    7- Enaam Said Khedr, DIAGNOSIS OF THE PSYCHOLOGICAL DISTURBANCES from WHICH INTERMEDIATE SCHOOL STUDENTS IN KUWAIT SUFFER AND WHICH RESULFED from THE IRAQI INVASION, M. Sc, 3 February 2001
    Supervisors : Abou El-Azaim Abdel Moneam El-Gmal, Abdel Aziz El-Ghanem, Emad Ahmad Hassan Ali, Ali Ahmad Said Moustafa
    8- Nivien Abdel Rahman Mohamed El-Sayed Bakr, The Effectiveness of a Behavioral-Cognitive Program in Decreasing Test Anxiety and its Effect in Enhancing Some Study Skills and Academic Achievement of Assiut General Secondary School Students., Ph. D., 30 June 2014
    Supervisors : Emad Ahmad Hassan Ali, Samuel Tamer Boshra
    9- Adel Samir Mohamed Hemdan, The relationship between sample size and critical values of Post-hoc multiple comparison procedures in light of Level of significant and number of groups, M. Sc, 3 June 2015
    Supervisors : Prof. dr. Ali Ahmed Sayed Professor of Educational Psychology, Head of Department of Psychology, Faculty of Education, Assiut University Prof. dr. Emad Ahmed Hassan Ali Professor of Educational Psychology, Faculty of Education, Assiut University
    10- Adel Samir Mohamed Hemdan, The relationship between sample size and critical values of Post-hoc multiple comparison procedures in light of Level of significant and number of groups , M. Sc, 3 June 2015
    Supervisors : Prof. dr. Emad Ahmed Hassan Ali Professor of Educational Psychology, Faculty of Education, Assiut University Prof. dr. Ali Ahmed Sayed Professor of Educational Psychology, Head of Department of Psychology, Faculty of Education, Assiut University

    Awards and Grants :

    1 - " University Golden Medal " Environmental Excellence, 2012.
    Number of courses17 course

    Individual differences and psychometrics ----Faculty of Education , Department of Psychology

    ----Faculty of Education , Department of Psychology

    School counseling ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Field Training ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Problems of children and adolescents and mentored ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Identification and diagnosis for people with special needs ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Search Hall ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Psychology of talent and excellence ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Mental health and psychological counseling ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Inferential statistics and its applications in psychology ----Faculty of Education , Department of Psychology

    History of Psychology ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Environmental Psychology ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Measurement tools in building specialization ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Statistics and data analysis ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Advanced Statistics ----Faculty of Education , Department of Psychology

    Individual differences ----Faculty of Education , Department of Psychology

    The psychology of creativity in music ----Faculty of Education , Department of Psychology