Back

Prof. Mahmoud Mohamed Hassan Awad

Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University

C.V Details




Print copy Member login MIS Data

 

 

Office Tel.

:

064564

Home Tel.

:

0882293306

Mobile No.

:

01287792116

E-Mail

:

mahmoud.awad@edu.au.edu.eg
mhawad 2000@yahoo. com

google scholar link

:

https://scholar.google.com.eg/citations?hl=ar&user=AOG3s38AAAAJ&view_op=list_works
Educational Qualifications:
  • M.D. In المناهج وطرق التدريس, التربية, اسيوط, 1987


 

 
  • Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University, 2015
  • Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University, 2001
  • Associate Professor, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University, 1994
  • Lecturer, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University, 1987
  • Assistant Lecturer, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University, 1984
  • Demonstrator, Department of Curriculum and Teaching Methods , Faculty of Education, ِِAssiut University, 1979
 

Past Positions :

  • Vice Dean for Graduate Studies and Research, Faculty of Education (at New Valley), Assiut University, from October 2001 to July 2005
  • Vice Dean for Graduate Studies and Research, Faculty of Education, Assiut University, sinceOctober 2010
  • Research fields:
    المناهج وطرق التدريس

    Publications:

    1 - فردي, بحوث الفعل والإصلاح المدرسي – دراسة تحليلية ، المؤتمر العلمي الدولي بكلية التربية – جامعة أسيوط في الفترة من 10 – 11 مايو 2014 , المؤتمر العلمي الدولي بكلية التربية – جامعة أسيوط , 2014
    2 - فردي, فاعلية وحدة مقترحة في هندسة التوبولوجي والفراكتال في تنمية التفكير الإبداعي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية, مجلة كلية التربية بأسيوط , 2014
    3 - فردي, أثر استخدام برنامج الكورت في تدريس الرياضيات في تنمية بعض مهارات حل المشكلات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية , مجلة كلية التربية بأسوان , 2013
    4 - فردي, فاعلية برنامج مقترح في الرياضيات للتلاميذ الفائقين بالمرحلة الإعدادية وقياس أثره علي التفكير الإبداعي والدافعية للإنجاز لديهم , مجلة كلية التربية بأسيوط , 2012
    5 - ا.د عمر سيد خليل , أثر استخدام دورة التعلم ما وراء المعرفية لتدريس العلوم في تنمية النمو العقلي ومهارات ما وراء المعرفة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية, مجلة كلية التربية بأسيوط , 2010
    6 - فردي, مستويات التفكير الهندسي لدى الطلاب المعلمين (تخصص رياضيات) بكلية التربية بأسيوط في ضوء نموذج " فان هيل "., مجلة كلية التربية بأسيوط , 2001
    7 - فردي, أثر استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تدريس الرياضيات على التحصيل وبقاء أثر التعلم وتنمية التفكير الاستدلالي لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي , مجلة كلية التربية بأسيوط , 2001
    8 - فردي, أثر استخدام نموذج دورة التعلم في تدريس المفاهيم الرياضية على التحصيل وبقاء أثر التعلم وتنمية التفكير الرياضي لدى طلاب الصف الأول الثانوي , مجلة كلية التربية بأسيوط , 2001
    9 - فردي, الاتجاهات الحديثة في مناهج رياضيات التعليم الفني – دراسة تحليلية, بحث مرجعي قدم للجنة العلمية الدائمة للتربية وعلم النفس التربوي, 2000
    10 - فردي, تزويد التلاميذ بالأهداف السلوكية على تحصيلهم الدراسي واحتفاظهم في مادة الرياضيات, مجلة كلية التربية بأسيوط, 1999
    11 - فردي, أثر استخدام طريقة حل المشكلات على التحصيل الدراسي والتفكير الرياضي لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية, مجلة كلية التربية بأسيوط, 1999
    12 - فردي, تحليل التمارين التي تتضمنها كتب الرياضيات في المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية طبقاً لتصنيف " بلوم " للأهداف المعرفية , مجلة كلية التربية الرياضية , 1999
    13 - فردي, دراسة لبعض المتغيرات المرتبطة بأداء تلاميذ الصف الثاني الابتدائي في حل جمل الجمع والطرح الحسابية المفتوحة , مجلة كلية التربية, 1999
    14 - فردي, استخدام مداخل مختلفة لتدريس عمليتي الضرب والقسمة لتلاميذ الصف الرابع الابتدائي بالمملكة العربية السعودية – دراسة تجريبية, مجلة كلية التربية بأسيوط , 1997
    15 - فردي, التقويم البنائي على التحصيل في الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني المتوسط بالمملكة العربية السعودية, مجلة كلية التربية بأسيوط , 1997
    16 - فردي, مدى إدراك طلاب قسم الرياضيات بكلية التربية بأبها لطبيعة الرياضيات وبنيتها, مجلة كلية التربية بأسيوط , 1997
    17 - فردي, تجريب تدريس نظم عدية بأساس غير العشرة لتلاميذ الصف الرابع الابتدائي وأثر ذلك على فهمهم للنظام العدي العشري, مجلة كلية التربية بأسيوط , 1993
    18 - فردي, تحليل التفاعل اللفظي في تدريس الطلاب المعلمين (تخصص رياضيات) بكلية التربية بأبها وعلاقة ذلك بتحصيل تلاميذهم في المرحلة المتوسطة., مجلة كلية التربية بأسيوط , 1993
    19 - فردي, تقويم أداء طلاب الفرقة الرابعة (شعبة الرياضيات) بكلية التربية بأسيوط لبعض مهارات التدريس – دراسة ميدانية, مجلة كلية التربية بأسيوط , June, 1992
    20 - د/ محمود محمد حسن عوض, دراسة تشخيصية علاجية للصعوبات التي تصادف تلاميذ الحلقة الابتدائية من التعليم الأساسي في حل المشكلات اللفظية الحسابية., مجلة كلية التربية بأسيوط , مجلة كلية التربية بأسيوط , العدد السابع ، المجلد الثاني, June, 1991
    21 - أ.د/ محمود محمد حسن عوض, تجريب تدريس وحدة المفاهيم والمبادئ الأساسية لنظرية القياس لطلاب المرحلة الثانوية., مجلة كلية التربية بأسيوط, مجلة كلية التربية بأسيوط, لعدد السابع ، المجلد الثاني, June, 1991

    Supervisions :

    1- Zakaria Jaber Hinnawi Bishay, The Effectiveness of Using the Learning Cycle Model in Teaching Geometry for Developing the Achievement and Creative Thinking of Preparatory Stage Students. , M. Sc, 31 October 2004
    Supervisors : Mahmoud Mohamed Hassan, Monis Mohamed Sayed
    2- Mohamed Abdel Rab Mohamed Bashir, The Effect of Using Concept-Maps and Constructivist Learning Models in Teaching Mathematics on the Achievement and Development of Creative Thinking at the Basic Education Stage in Yemen, Ph. D., 22 July 2006
    Supervisors : Wadia Maximus Daoud, Mahmoud Mohamed Hassan,Monis Mohamed Sayed
    3- Siraj Mostafa Ahmed Saleh, A Suggested Program in Mathematics for Industrial Secondary School Students in Terms of Their Vocational Requirements , Ph. D., 26 June 2004
    Supervisors : Faiza Iskandar Sedra, Mahmoud Mohamed Hassan, Karima Abu elAbbas Ali
    4- Mouhamed Ali Mourshed Saif, The effective of using Cooperative Learning and Directed Discovery in Teaching Mathematics on the Retention of the Learing Effect and on Developing Some Problem Solving Skills Among eighth grade students of the basic education stage in Yemen. , Ph. D., 10 April 2010
    Supervisors : Mahmoud Mouhamed Hassan, Hamdy Mouhamed Morsy, Faiza Ahmad Hamada
    5- Fawzy Abd Allah Khaled Kassem El-Hdad, The effectiveness of suggested program in differentiation and integration based on mathematical thinking styles on developing creativity among students of faculty of education Sana’a Universi, Ph. D., 19 April 2009
    Supervisors : Wadea Maksimos Dawoud, Faiza Iskander Sedra, Mahmoud Mouhamed Hassan
    6- Ahmad Hamdy Ahmad Amar, THE EFFECTIVENESS OF USIG SUCHMAN’S INQUIRY MODEL IN ACHIEVEMENT IN MATHEMATICS AND DEVELOPING MATHEMATICAL THINKING AMONG ELAZHER SECONDARY SCHOOL STUDENT, M. Sc, 27 April 2009
    Supervisors : Gmal Mouhamed Fekry, Mahmoud Mouhamed Hassan
    7- Zakria Gaber Hinawy Bshay, The effctiveness of using a suggested program for preparatory stage slow learners in mathematics in developing their achievement motivation, Ph. D., 24 April 2008
    Supervisors : Wadia Maksimos Daowd, Mahmoud Mouhamed Hassan, Hamdy Mouhamed Morsy
    8- Hamdy Mouhamed Morsy Farghaly, THE EFFECTIVENESS OF SUGGESTED PROGRAMME DEVELOPING THE TEACHING OF SOLID GEOMETRY FOR THE SECOND YEAR SCIENTIFIC STUDENTS IN SECONDARY SCHOOLS, Ph. D., 24 April 1990
    Supervisors : Wadia Maksimos Daowd, Mahmoud Mouhamed Hassan
    9- Mahmoud Ahmad Mouhamadin Mosa, The Effectiveness of Suggested Program Based on Cognitive constructivism in the First Year Secondary stage students In development of Some Geographical thinking Skills, Looking Forward to The Future and the attitude towards the subject/ , Ph. D., 11 February 2010
    Supervisors : Mansour Ahmad Abdel Moneam, Mahmoud Mouhamed Hassan, Magdy Khir Allah El-Din Kamel
    10- Amal Abo Alwafa Abo El mgd, D. Sc., 14 April 2007
    11- ِAmal Abo Alwafa Abo Elmd, The Effect Using Practical Activities in Teaching Math"s on Achievement, Permanent Learning Development of some Mathematical skills among second Year Primary school Pupils . , M. Sc, 14 April 2007
    Supervisors : Prof.Dr. Mahmoud Mohamed Hassan. Dr. Maher Abdel Kadir Hassona. Dr.Wesam Mohamed Mahmoud.
    Number of courses0 course