ملخص البحث:
عرف الإنسان ظاهرة التزين منذ أقدم العصور، حيث كانت ترتبط في المقام الأول باحتياجاته، سواء كانت احتياجات عضوية أم عقائدية أم اجتماعية، وعلى مر العصور التاريخية المختلفة عرف الإنسان المصري مكملات الزينة واستخدم في صناعاتها خامات مختلفة، واستمر هذا الاهتمام بمكملات الزينة إنتاجاً واستخداماً حتى وقتنا الحالي. ويعتبر التراث الفني مصدراً هاماً من مصادر استلهام الفنان الشعبي بما يحمله من قيم فنية وتقنية لها دورها في إثراء التشكيل الفني النسجي ، والفنون الشعبية تعد أحد مصادر التراث التي لا تزال تعيش وتتوارث جيلاً بعد جيل فهي التعبير المباشر عن واقع الشخصية المصرية ، فهي تتمثل بمأثوراتها المتواصلة وموروثاتها المتعاقبة دوراً هاماً مؤثراً في معالم وسمات الأعمال الفنية المعاصرة ، ويتحدد هذا الدور طبقاً لطبيعة الدراسات العلمية في كشفها عن مكونات هذا الإبداع وأشكاله وإدراك عناصره في نختلف مجالات التعبير الأصلية ثم توظيفها مرة أخري علمياً وفنياً في مجالات التشكيل الفني( ).
وباعتبار الفنون الشعبية كانت وما تزال أحد الأنماط الفريدة التي أثْرت الحياة الإنسانية بأشكالها الخاصة الجذابة وصورها ورموزها الشائعة وألوانها المتميزة التي تجذب اهتمامات العامة والخاصة من البشر على اختلاف أجناسهم وطبقاتهم، وعلى تعدد اتجاهاتهم وأساليبهم وتباين أذواقهم ؛حيث تقوم أول ما تقوم على صدق الفطرة وصفاء النفس وعمق الوجدان في تعبيراتها الجريئة وطرق تنفيذها واختيار موادها ووحداتها من واقع بيئاتها التي تحيى داخلها.وإنتاج أشياء نافعة للإنسان في حياته اليومية وفي الوقت نفسه جميلة، فكرة قديمة قِدم الإنسان، فقد كان الإنسان البُدائي يُجَمِّل الحراب التي يستعملها في الصيد إما بزخارف هندسية محفورة عناصرها الخطوط المتوازية والمتقاطعة أو المثلثات، أو برسم أشكال حيوانات عليها.وعلاقة الإنسان بالتزين " تعرضت لتطورات هائلة واكبت تتابع فترات تاريخ الإنسان وعلى اختلاف مناطق معيشته، وذلك بفضل تأثير العوامل الحضارية المتغيرة.
ومهما اختلفت هذه العوامل زماناً ومكاناً حتى أصبح متصلاً وهو رغبة الإنسان في التزين بالحلي ، مما جعل تلك الرغبة ظاهرة تستحق الدراسة والبحث. فالحلي مرآة ينعكس عليها المفهوم الجمالي، وهى مظهر من مظاهر الذوق الفني ، فهي دراسة لعادات المجتمع وتقاليده، كما إنها دراسة للصلات الإنسانية بين أفراده، والتي تبين أذواق الناس ومفهومهم الجمالي وميولهم الروحية وإمكانياتهم المادية .
Introduction
Man knew adornment phenomenon since ancient times, where it was primarily associated with his needs, whether the needs was psychological, ideological or social, over different historical eras Egyptian man knew ornamental supplements and used various ores in its manufacture, this concern with ornamental supplementation production and usage was continued until the present time.The artistic heritage is conceder an important inspiration source for the popular Artist, which it has an artistic values and techniques that play a role in enriching The Textile Artistic formation.The Folk Arts is conceder one of the heritage sources, which are still living and passed on from generation to generation, They are - The Folk Arts - the direct expression of the reality of the Egyptian character, They represent an important influential role in the Contemporary Art parameters and features, This role determines according to the nature of scientific studies in the detection of all the components of this creativity and its forms and to realize its elements in the different original expression fields and then reform them again scientifically and technically in the Artistic forming fields. As a Folk Art it was and remains one of the unique styles that influenced human life with its attractive forms, images, symbols and outstanding colors that attract both Artists and common people of different races, with multiple attitudes, styles and varied tastes؛ because it basically based on human nature sincerity, soul purity, and conscience depth in its daring expressions, techniques methods, materials, and its units that came from the reality of their environment and live within. To Product a useful things for people in their daily lives and at the same time beautiful, is conceder an ancient idea as old as the human, Neanderthal was decorate the bayonets he used in hunting with carved geometric motifs its lements was parallel lines, intersecting lines, triangles, or draw animals shapes.Human relationship with decorating “exposed to major developments synchronized with sequence periods of human history and with his different living regions, owing to the changing influence of civilization factors ( ), that would be the human desire to adorning himself with Ornaments, making that desire a phenomenon deserves study and research.Ornaments are a mirror reflects the aesthetic concept, and it’s an aspect of the artistic taste, it’s a study of the society habits and traditions, it’s also a study of human links between its members, that shows the tastes of