مقدمة ومشكلة البحث:
إن العلاقة بين الشعر والفن التشكيلي علاقة تمتد إلى عمق حضارتنا العربية على مر العصور القديمة والحديثة فعلى سبيل المثال حين بلغ التصوير العربي ذروته في فن يحيى الواسطي كانت هذه الرسومات مرافقة لمخطوطات مقامات الحريري المحفوظة في المكتبة الوطنية بباريس برسومها البالغ عددها تسعاً وتسعين وهي من أهم الرسوم التي أنجزها الواسطي عام 1237 في بغداد وقد كان العنصر العربي سمة بارزة فيها.
ولكن هذه العلاقة تأصلت و ازدهرت في أوربا على أيدي الدادائيين والسرياليين، فظهرت لوحات لجان ميرو كتشكيل مواز لقصائد رينه شار واهتم الفنان التشكيلي برك بصياغة بعض قصائد أبولينير واشتغل موندريان على قصائد سنجور، وقد حاول بعض الفنانين التشكيليين بناء علاقات عضوية بين الفن التشكيلي والقصيدة وبتعبير بول شاؤل (أن تصبح اللوحة قصيدة مرئية أو تصبح القصيدة لوحة مرئية) ومن هذه التجارب رسوم ليونار باسكين لإلياذة هوميروس.
وعلى المستوى العربي نشاهد وجوها متعددة لهذه العلاقة اذكر منها لوحات الفنان العراقي جواد سليم في تناصفها وتوازيها مع قصائد كل من حسين مردام وضياء العزاوي الذي اتخذ من هذه المحاولة شبه اتجاه له حيث استلهم من قصائد الشعر الجاهلي ومحمود درويش وغيرهم، وعلي المستوي المصري نجد الفنان حسين بيكار رائد في مجال الرسم بالكلمات.
كما آن للوحة التشكيلية و القصيدة الشعرية ترابط نسيجي بينتهما آلا وهي قدرتها الكبيرة على انتاج وخلق شبكة متجانسة ومترابطة من الصور التعبيرية الراقية، مع علمنا أن هذه الخاصية تتصف بها الآداب والفنون وبخاصة التفسيرية أو التأويلية منها، وهذا ما ينطبق على الفنون التشكيلية التي تجسد الأشياء تحديداً، فقد يكون الموضوع المتناول واحداً، سوى اختلاف وسائل التعبير، ففي القصيدة الشعرية، لدينا، اللغة، فنون البلاغة المتعارف عليها... وتقنيات الشعر الأخرى، في حين لدينا في اللوحة التشكيلية، اللون، الفرشاة، الظل، الضوء، الخلفية، الإطار... وغيره، فأن الفنون الإبداعية تشترك بصور تعبيرية فيما بينها، فالانسجام والتناغم في الألوان داخل اللوحة التشكيلية يقابله انسجام وتناغم داخل القصيدة الشعرية من خلال علاقات اللغة البنائية أو البنيوية، فالعلاقة بين لغة الشعر والتشكيل هي علاقة بين يد ويد، يد الشاعر ويد التشكيلي الخروج الأول للوحة والخروج الأول للقصيدة يأتيان من رحم واحد وحلم واحد بهدف واحد.
وتعتبر قصائد شعراء جنوب مصر واحة روحية تستمد أوراقها من جذورنبض روح الشخصية الجنوبية، فتعلن الكتابة الإبداعية في صعيد مصر عن مفالق في شتى دروب الأدب العربي، تمنحنا عند مطالعة نتاجها الأدبي خصيصا مميزا، يجعلنا نجزم بأن لصعيد مصر خصوصية مختلفة في تشكيله الأدبي، أكسبه ذلك التميز خصب الأرض التي سمحت لماء النيل العذب أن يسبر أغوارها، لتنبض كل حين وحين بأديب أريب، كما كان لطبيعة الجنوب دور في التكوين السيكولوجي لأدباء الصعيد، وها هم محمود حسن إسماعيل، الابنودي، سيد حجاب، أمل دنقل، صلاح عبد الصبور، صلاح جاهين عبد الستار سليم، أمال بخيت...وغيرهم مثال لهذه الخصوصية التي تميز بها أدباء جنوب مصر، فتغنوا بحب الطبيعة، وهاموا بالنهر الخالد، وأفضوا إلى العالم وأفصحوا عما يشعر به الفلاح البسيط، وجسدوا عشق الحرية والانطلاق، فصاروا نماذج للرومانسية الصادقة التي ألهبتها بيئة جنوب مصر الغالية.
في ضوء ما سبق تتحدد مشكلة البحث الحالي في السؤال الأتي:
هل يمكن الوصول إلى حلول تشكيلية مبتكرة في مجال التصوير مستوحاة من الصور التعبـيرية لقصائد شعراء الجنوب؟
أهداف البحث:
يهدف البحث إلى انتاج مجموعة من الأعمال الفنية تعبر عن سمات وخصائص الشخصية الجنوبية بحلول تشكيلية مبتكرة وذلك من خلال:
- دراسة وتحليل للصور التعبيرية في مختارات من قصائد شعراء الجنوب بهدف استحداث قيم تعبيرية وتشكيلية جديدة في مجال التصوير.
- إخصاب الفكر والرؤية البصرية لدارسي ومتذوقي الفن بقيم تعبيرية خيالية وجمالية.
فروض البحث:
- هناك علاقة إيجابية بين دراسة القيم التعبيرية في مختارات من قصائد شعراء الجنوب والوصول إلى حلول تشكيلية مبتكرة في مجال التصوير.
- هناك إمكانية للاستلهام من الدلالات الجمالية للصور التعبيرية في قصائد شعراء الجنوب من خلال تحليل نماذج منها.
منهج البحث:
يستخدم الباحث المنهج الوصفى التحليلي والمنهج التجريبي لمناسبتهما لطبيعة هذه الدراسة.
حدود البحث :
- يقتصر البحث علي دراسة الصور التعبيرية في مختارات من قصائد شعراء جنوب مصر وهم: (محمود حسن إسماعيل، عبد الرحمن الأبنودي، سيد حجاب، أمل دنقل، صلاح عبد الصبور، صلاح جاهين، عبد الستار سليم، أمال بخيت، محمد أبو دومه).
- إقامة معرض بعنوان (حــوار بين رنين الشعر وموسيقي الفرشاة ) يضم مجموعة من الأعمال الفنية المستوحاة من الصور التعبيرية لقصائد شعراء الجنوب – عينة البحث - يتم صياغتها بتقنية الألوان المائية وألوان الباسستيل.
نتائج البحث:
في ضوء فروض وأهداف البحث توصل الباحث إلى النتائج التالية:
- ساعدت دراسة الصور التعبيرية لقصائد شعراء الجنوب علي إنتاج أعمال فنية تصويرية تحمل سمات وخصائص الشخصية الجنوبية في مصر.
- الصور التعبيرية لقصائد شعراء الجنوب تنطوي علي رموز وأساطير تحمل ملامح الجنوبي، ساعدت علي إثراء التعبير وإيجاد حلول تشكيلية مبتكرة للعمل الفني المصور.
ويوصي البحث:
- بمزيد من الدراسة حول توظيف الصور الشعرية وما تنطوي علية من صور تعبيرية وجمالية في مجالات الفنون التشكيلية الاخري.
The introduction and the problem of the research:
The relationship between poetry and art relationship extends to the depth of our Arabic civilization throughout the ages, ancient and modern, for example, while the imaging Arab peak in the art of animated Wasiti these graphics to accompany manuscripts shrines Hariri saved in the National Library in Paris its charges Of the ninety-nine, one of the most important duties accomplished by the Wasiti in 1237 in Baghdad, has been a prominent feature of the Arab element in it.
But this relationship has taken root and flourished in Europe at the hands of Aldadaiien and the Surrealists, Fezhrt paintings by Jean Miro Kcecchel parallel to the poems, Rene Char and the artist took interest in plastic pools formulated some poems by Apollinaire and worked Mondrian on poems by Senghor, has tried some of the artists building organic relationships between art and the poem and the words, Paul Shaul (painting poem become visible or poem become visible panel), and fees for these tests Leonard Baskin to Homer's Iliad.
On the Arab level, we see faces multiple of this relationship provide including paintings Iraqi artist Jawad Salim Tnasfha and parallel with the poems of Husayn Mardam, Dhia Azzawi, who was taken from such an attempt almost the direction of where his inspiration from the poems ignorant and Mahmoud Darwish, and others, the level of Egypt, we find the artist Hussein Picard pioneer in the field of painting with words.
The panel and arts poetry thread tissue Penthma namely the great ability to produce and create a network of heterogeneous and interdependent images expressive high, knowing that this property is characterized by the arts and in particular the explanatory or interpretive ones, and this applies to the visual arts that embody things specifically , the theme might be an affordable one, only different means of expression, in poetry, we have, language, arts rhetoric recognized ... Techniques and other hair, while we have painting plastic, color, brush, shade, light, background, frame ... And others, the Creative Arts share pictures of expressive with each other, Harmony, harmony in the colors within the painting Fine offset unison within the poetry through the relations of language, structural or structural relationship between the language of poetry and composition is a relation between the hands of Lloyd, by the poet Lloyd plastic off the first panel and out of the first of the poem come from the womb of one and one dream, one goal.
The poems by poets of southern Egypt and Spiritual Oasis draw leaves of Jdhurnd the spirit of personal South, made public creative writing in Upper Egypt Mphalq in all walks of Arabic literature, give us when you view her work literary especially special, why we say that the Upper Egypt in the privacy of different formation literature, which won Excellence fertility of the land, which allowed the water of the Nile freshwater can measure aggressiveness, the pulse all the time and when Badeeb a subtle, as was the nature of the South's role in the configuration psychological of novelists level, and here they Mahmoud Hassan Ismail, Abnoudi, Mr. Veil, hope Denkul, Salah Abdel-Sabour, Salah Jahin Abdul Sattar properly, Amal Bakhit ... The other example of such privacy that characterized the writers in southern Egypt, Vngnoa love of nature, roaming the river immortal, Ovadwa to the world and voicing what feels a simple farmer, and embodied love of freedom and taking off, IDs of models for a romantic sincere fueled environment southern Egypt precious.
In the light of the above problem is determined by the current research in the following question:
Is it possible to access the innovative plastic solutions in the field of photography is inspired by the expressive image of the poems poets of the south?
Aims of the research:
The research aims to produce a range of works of art reflect the personal attributes and characteristics of the South by the innovative plastic through:
- Study and analysis of images of expression in a selection of poems by poets of the south in order to develop the values of new expressive and plastic arts in the area of photography.
- Fertilization of thought and vision visual art students and connoisseurs of the values of imaginary and expressive aesthetic.
Hypothesis of the research:
- There is a positive relationship between the study of expressive values in a selection of poems by poets of the south and access to innovative plastic solutions in the field of photography.
- There is a possibility of inspiration from the aesthetic implications of images of expression in the poems poets south through the analysis of samples.
Methodology of the research:
Researcher used the descriptive method of analytical and experimental approach to Mnaspthma the nature of this study.
Within of the Search:
- Limited research on the study of expressive images in a selection of poems by poets of southern Egypt are: (Mahmoud Hassan Ismail, Abdul Rahman Abnoudi, Mr. Veil, hope Denkul, Salah Abdel-Sabour, Salah Jaheen, Salim Abdul-Sattar, Amal Bakhit, Muhammad Abu Doma).
- An exhibition entitled (a dialogue between the ring hair brush and a musician), a group of works of art inspired by the expressive image of the poems poets of the South - the research sample - is formulated technology, water color and color Albasestil.
Results of the Search:
In the light of the assumptions and objectives of the research the researcher the following results:
- Helped to examine the photographs expressive poems poets of the South to the production of graphic art, which is characteristic and personal characteristics in southern Egypt.
- Images of expression of the poems poets south involving the symbols and legends bear the features of the South, helped to enrich the expression and the creation of innovative plastic solutions of the work of the photographer.
recommends of the Search:
- Further study of the employment of poetic images and the potential of graphical images and aesthetic in the areas of other arts.
حوار جنوب – جنوب